Proč dlouhodobě užívat vitamín D?
Logo
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
Novinky
19.10.2020
Balíček pro kvalitnější spánek v prodeji
Jelikož třetinu života strávíme spánkem, proto jsem se rozhodli přidat spánkový balíček, který by měl zajistit kvalitnější průběh spánku. Co obsahuje... číst celé
01.09.2020
Balíček pro lepší imunitu v prodeji
Na základě vaší poptávky jsme připravili imunitní balíček složený z doplňků stravy, které sami dlouhodobě užíváme. Co obsahuje imunitní balíček? 2... číst celé
19.10.2020
Výkonnostní balíček pro studenty v prodeji
Blíží se ti zkouškové období nebo nestíháš při konci roku v práci? Sestavili jsme pro tebe námi dlouhodobě odzkoušený model kombinace čaje a kapslí pr... číst celé
Zobrazit všechny novinky
Nepropásněte novinky, akce a slevy!

Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za 30 dní.

  1. Úvod
  2. Blog
  3. Studie
  4. Proč dlouhodobě užívat vitamín D?
01.10.2020
Studie

Proč dlouhodobě užívat vitamín D?

Proč dlouhodobě suplementovat vitamín D?

V našich podmínkách, tím mám namysli Evropu-převážně tedy střední, má až polovina populace nedostatek vitamínu D! Ale přirozeně k se k jeho odpovídající syntéze dostává velmi těžko, natož na podzim a v zimě.

Vitamín D je opravdu velmi důležitý a užívat ho může každý, kdo nebydlí v zemích z tropické oblasti. Často lidé jeho užívání ale podceňují. Vitamín D hraje hlavní roli v imunitním systému, jelikož jeho funkce je signalizace mezi buňkami. Jakmile máme v těle hladinu vitamínu D na nízké úrovni, tak jsme více náchylní k nemocem a zvyšuje se u nás riziko infekce. 

Po skončení jedné metanalýzy vyplývá, že pokud suplementujeme vitamín D, tak se riziko infekce spojené s dýchacími problémy snižuje až o 50 % u lidí, kteří mají vitamínu D velký nedostatek, a o 10 % u lidí, kteří mají jeho hladinu v pořádku.

Vitamín D a jeho vliv na spánek

Nekvalitní spánek může být mnohdy ovlivněn právě nízkou hladinou vitamínu D. Neměli bychom zapomínat na to, že spánek je jedním z nejzákladnějších pilířů našeho zdraví a podle toho bychom k tomu měli přistupovat. Dle kvality našeho spánku se bude odvíjet také kvalita našeho následujícího dne.

Kvalita spánku a spánková účinnost

V jedné ze studií se vědci zaměřili na úroveň vitamínu D u 3048 mužů, kteří byli starší 67 let. Změřili celkovou dobu spánku, frekvenci spánkové účinnosti a časy buzení. Z výsledků bylo patrné, že nízká úroveň vitamínu D souvisí se špatnou kvalitou spánku a spaním méně než 5 hodin denně. Nižší hladina vitamínu D také korelovala s body ve spánkové účinnosti.

Možná momentálně přemýšlíte, že jde pouze o korelaci a zda nemůže naopak špatný spánek způsobit nižší úroveň vitamínu D? Je super, pokud takto přemýšlíte a máte pravdu, může, jenže má to spoustu ale. Je nám známo vše, co vitamín D ovlivňuje a způsobuje, máme na to různé studie, výzkumy a maetaanalýzy. Můžeme tedy odvodit, co pomáhá syntéze vitamínu D? Ano! Je to sluneční záření. Toto záření ovlivňuje cirkadiánní rytmus a tím pádem i spánek, ale zároveň naše každodenní fungování. 

Kdy tedy vitamín D doplňovat?

Tady bych se s Vámi (konečně) rád podělil o to, zda je důležité hlídat si načasování suplementace. A odpověď zní ANO, je. Z hlediska evoluce bychom měli vitamín D brát v první půlce dne, protože si z něj tělo vezme v tuto dobu co nejvíce. Vychází to ze studie, která tvrdí, že vitamín D má schopnost potlačovat vyplavování melatoninu, tím pádem není dobré si ho brát večer. Melatonin je totiž hormon, který se nám zvyšuje, když jdeme spát, a postupně snižuje v průběhu noci a nejnižší je přibližně hodinu před probuzením. Melatonin je považován za spánkový hormon, který je důležitý i jako antioxidant s neuroprotektivními vlastnostmi. 

Jak ho podpořit?

Vitamín D je možné získat i tím, že když ráno vstanete a venku bude krásně svítit slunce, tak nechte na sebe dopadat jeho paprsky. Ale dělejte to prosím několik minut, aby pokožka zčervenala. Je také vhodné stát na přímém slunku bez trička a bez slunečních brýlí, aby měly paprsky možnost se absorbovat přes kůži a vitamín D si vyrobit. Ale Vitamín D si můžete také snadno doplňovat, je dobře rozpustný v tucích, takže je ideální si ho dávat s prvním jídlem, které bude obsahovat tuk, ale jde to i například s Bulletproof kávou.

Zdroja a studie

  1. https://academic.oup.com/sleep/article/38/2/251/2416956?searchresult=1
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22583560/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1321365/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1333462/
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28202713/
  6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19237723/
  7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21527855/
  8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18844843/
  9. https://codeoflife.cz/telo/proc-dlouhodobe-doplnovat-vitamin-d/

Upozornění: Naší specializací není klinická medicína. Vycházíme z vědy a množství studií založených jak na zvířecích, tak lidských modelech. Při testování produktů v naší biohackingové praxi také provádíme experimenty sami na sobě a používáme různé způsoby měření. Neberte informace z tohoto článku jako rady od svého lékaře a vždy k sobě a ke svému zdravotnímu stavu přistupujte zodpovědně.

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
Nepropásněte novinky, akce a slevy!
Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za 30 dní.
Kde nás najdete

Vítězná 145/59, Drahovice

Karlovy Vary, 360 01

 
Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz